en ponny, med älgvakt

den 13/3-09 vid 5 snåret (jag hade inte en tank att titta på klockan) så knackade det på dörren. jag hörde gubben öppna där nere, jag var uppe och pysslade med annat. då hörde jag en främmande mann säga, jag tror att vi hittat er häst. min gubbe lät förvånad och frågade om han var levande.

jag kastade mig ner för trappan för att höa svaret, och jodå, han skulle vara levande. vi följde efter mannen ut från våran grusväg, över stora vägen, genom ett sågverk (ganska stort, med timmerbilar där dygnet runt) in på en skogsväg och fram till en förådsbyggnad.

där mötte vi hans tjej, som sa att mannen som bodde i huset lite längre fram hade sett honom i sin trägård och då ringt dem, då de har hästar i närheten. han hade stått under fågelmaten/havreneken och ätit. hon hade försökt fånga honom men "han var rädd som ett rådjur" sa hon.

vi kastade oss i bilen igen, hem snabbt som ögat, utan att ha sett vilet skick min lilla ponny var i. packade linor, grimskaft, foder, morötter och allt annat vi kudne komma på i stundens hetta, gubben kastade sig i bilen igen och körde, jag sadlade mitt halvblod och red så fort jag kunde ner till platsen där vi mött paret. nu i efterhand an jag inte riktigt förstå att mitt i vanliga fall ganska fjantiga sto, gick rakt igenom sågverket, med maskiner, truckar och lastbilar, utan att bry sig de minsta! hon var på ett uppdrag, precis som jag!

när vi väl var framme satt jag av och gick sista biten, förbi huset, en gammal kvarn och över en ström bäck. och

där stod han, mitt i en hög med hö som de stött ut till de vilda djuren, och mumsade glatt. först stannade han upp när han såg oss, men när vi provad att vända oss om och gå ifrån hoom skrek han och kom springandes i världens fart fram till oss, men lite mutor kunde vi fånga honom.

de fanns inte en skråma på honom! både han och grimman var förvånansvärt rena och han är frisk och pigg, något smalare än när han försvann men ändå inte mage för att varit försvunnen i tre veckors tid!

in i skogn fanns massor med små upptrampae stigar med häst, rådjur och älg spår, så troligen har han inte bara haft änglavakt, utan även älgvakt!

de finns ingen tacksammare, gladare, mer lättad, lyckligare än jag i skrivande stund, vi har återfunnit de vi inte längre trodde fanns. vd kan man säga? han lever allt upp till stt namn, lilla trubbel (kattedals egon)


Kommentarer
Postat av: Jennie

Hejhej!

Vill du ha en ny bloggdesign?

Hör av dej till mej!

kram

2010-03-15 @ 12:41:19
URL: http://jennsiii.blogg.se/
Postat av: Kim

Åhhh vad skönt att han kommit hem igen!

Kram Kram

2010-03-15 @ 13:21:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0